Praha – České zbrojovky chystají mezinárodní žalobu na Německo.
Vadí jim, že jako významná tranzitní země blokuje vývoz zbraní a další vojenské techniky, přestože s obchodem souhlasily všechny české kompetentní úřady.
Německé zákony totiž vyžadují, aby tamní úřady vydaly oficiální souhlas k převozu vojenského materiálu přes své území. A na něj české podniky mnohdy čekají marně.
„Chceme skutečně podat souhrnnou žalobu,“ řekl Aktuálně.cz Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. Asociace právě oslovila své členy, aby poskytli informace o všech případech, kdy německé úřady nevydaly českým zbrojovkám povolení pro tranzit přes své území do Hamburku, jednoho z nejdůležitějších evropských přístavů.
Vrtulník do Nigérie? Nemáme politický zájem
Poslední případ je přitom starý jen pár dní. Německé úřady nepovolily českému státnímu podniku LOM převoz jednoho vrtulníku Mi-35, který si ve vojenské továrně v Praze nechala opravit Nigérie.
Němci své rozhodnutí zdůvodnili také tím, že Nigérie patří mezi země, kam je německý export zbraní omezen. Pro tranzit vrtulníky neexistuje žádný vnitropolitický či zahraničněpolitický zájem Spolkové republiky Německo. Existuje i nebezpečí, že vrtulník bude použit pro represivní účely a k ohrožení regionální stability.
Podle Jiřího Hynka z Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu takový postup německých kolegů pokládá za nepřijatelný. „Oni vlastně vydávají novou expertní licenci, kterou už český podnik před tím dostal od českých úřadů,“ konstatoval Hynek.
Dodal, že by pochopil, kdyby si německé úřady určily podmínky pro převoz vojenské techniky – například jak má být zásilka chráněna a zabezpečena.
Doprava vzduchem je desetkrát dražší
Zakázaný převoz vrtulníku do Hamburku, nejvýznamnějšího zaoceánského přístavu v Evropě, není jediným případem nepovoleného tranzitu. Před časem stejně skončil i převoz vojenského materiálu do Malajsie.
Podle Hynka tím vzniká značná ekonomická ztráta. Firmy musejí hledat jiné trasy, které jsou složitější, delší a dražší.
„Doprava vzduchem je desetkrát dražší než po zemi,“ připomněl Hynek. Dodal, že českým firmám hrozí ztráta významného obchodního partnera, pokud nasmlouvané zboží dorazí do cíle se zpožděním.
Licenci vydávají i jiné země
Německo není jedinou zemí v Evropské unii, která vydává tranzitní licence. Ale pro Česko je Německo nejdůležitější tranzitní zemí, a tak se chystaná žaloba zaměří v první fázi právě na něj.
„Například Rakousko převozní licence prakticky nevydává,“ poznamenal Hynek. Mezi další státy, kde české zbojovky potřebují získat povolení k převozu, patří i Polsko nebo Belgie.
„Považujeme to za přežitek studené války,“ konstatoval Hynek, který pokládá za absurdní, aby jedna země v Evropské unii takto omezovala jiný členský stát. Hynek podezřívá některé státy, že tímto způsobem zvýhodňují vlastní podniky na úkor zahraničních.
Pojar: Jednáme o tom, i s Němci
Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu už jednalo o otázce převozních licencí s náměstkem ministra zahraničí Tomášem Pojarem.
„Požadujeme, aby všechny země Evropské unie tranzitní licenci zrušily, anebo je ostatním členským státům vydávaly automaticky,“ řekl Hynek, podle něhož by Česko tuto otázku mohlo otevřít v době, kdy bude předsedat Evropské unii.
Pokud by tak cizí země na tento princip nepřistoupily, navrhuje Hynek, aby Česko, které zatím žádné převozní povolení nevydává, zavést podobný postup jako jiné státy.
Náměstek Pojar, který se má příští týden sejít s německým státním tajemníkem ministerstva zahraničí, se k této problematice vyjádřil stručně: „Jednáme o tom s různými lidmi včetně německých představitelů. To je všechno, co vám k tomu mohu v tuto chvíli říct,“ řekl Aktuálně.cz.
__________________________________________________________________________________
převzato z: aktualne.cenrum.cz