Většina článků o tom, že Česká zbrojovka kupuje americký Colt, jen kopíruje oslavné vyznění tiskové zprávy samotné zbrojovky, bez jakéhokoli zřetele na kauzy, které firmu dlouhodobě provázejí. Přečtěte si článek, který vyšel na a2larm.cz.
Závratné sumy, odkazy na divoký západ, filmy s Clintem Eastwoodem, vyhlídky na zvýšení výrobní kapacity a možnost získání zakázek armády Spojených států. To jsou nejčastěji omílané motivy v souvislosti s nákupem firmy Colt Holding Company společností Česká zbrojovka Group (dále jen CZG). Po předání 220 milionů dolarů v hotovosti a převedení 1 098 620 ks kmenových akcií CZG skupina jako celek dosáhne příjmů přesahujících pět set milionů amerických dolarů a „stane se hybatelem v oblasti ručních palných zbraní.“ Jedná se o jeden z největších zahraničních úspěchů českého kapitálu a bezpochyby také pětadvacátého nejbohatšího Čecha, miliardáře a majoritního podílníka CZG, Reného Holečka.
O moc víc se toho k celé události nedočtete. Mediální obraz tak jen odráží to, jak je naše společnost zvyklá přemýšlet o výrobě zbrojního materiálu a obchodu s ním – lidé vnímají ekonomický úspěch bez ohledu na negativní dopady. Trend českého zbrojního průmyslu jako dlouhodobě rostoucího odvětví, jehož produkty ve více než devadesáti procentech případů končí na zahraničních trzích, proto může vzbuzovat pocity hrdosti z dobře odvedené práce šikovných českých rukou. Po uvedení kontextu ale moc důvodů k radosti z obchodního úspěchu české firmy nezbývá. Zbrojařské odvětví u nás stabilně provází řada kauz, jejichž častým aktérem je právě Česká zbrojovka.
Z Uherského Brodu do Egypta
Přestože CZG jako taková vznikla až v roce 2013, názvem i výrobní tradicí se odkazuje ke své hlavní provozní společnosti Česká zbrojovka, a. s., která sídlí v Uherském Brodě a založena byla už v roce 1936. V době před akvizicí Coltu zaměstnávala v České republice, Spojených státech a v Německu přibližně 1625 lidí, z toho patnáct set v uherskobrodském závodě. Podle slov Lubomíra Kovaříka, prezidenta CZG, vyváží skupina své produkty do více než sta zemí světa a patří mezi pět nejvýznamnějších výrobců ručních palných zbraní na světě. Mezi nejznámější produkty firmy se řadí například pistole CZ 75, samopaly CZ Scorpion EVO a útočné pušky BREN. Vedle výrobků určených pro ozbrojené složky, sport a osobní ochranu vyrábí CZG také lovecké zbraně. Vedle armády a policie ČR patří dlouhodobě mezi hlavní odběratele CZG ozbrojené složky USA, Mexika, Brazílie a Egypta. Nejvíce kontroverzí se pojí s exporty zbraní do poslední ze zmíněných zemí.
Česká zbrojovka kontinuálně vykazuje ochotu vyzbrojovat egyptské ozbrojené složky bez ohledu na stav lidských práv v zemi. Tyto vývozy jsou umožněny udělením vývozních licencí Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Stanovisko k lidskoprávní problematice v zemi příjemce zbrojních zásilek dodává Ministerstvo zahraničních věcí, které má zároveň při udělování licencí právo veta. Počátek největšího importu českých zbraní do Egypta posledních let spadá do roku 2009, kdy došlo k podepsání smlouvy na dodávku pistolí CZ 75 P-07 Duty. V reakci na zbrojní embargo uvalené Evropskou unií na Egypt po masakrech v srpnu 2013 byly vývozy českých zbraní do této země nakrátko přerušeny. Tomuto embargu navzdory se již v únoru 2014 objevily zprávy o opětovném zahájení zbrojních vývozů z Česka do Egypta.
Kromě pistolí vyvezla firma do Egypta také několik stovek samopalů Scorpion EVO 3A1. V roce 2014 tak byl celkový počet dodaných pistolí navýšen na 129 tisíc kusů. V oficiální žádosti uvedly egyptské úřady jako důvod pro uskutečnění zakázky potřebu zajištění bezpečnosti na Sinajském poloostrově včetně ochrany českých turistů. V roce 2016 byli zástupci českých zbrojařů součástí delegace ministra zahraničí do Egypta. Podnikatelská delegace byla složena především ze zástupců leteckého a obranného průmyslu, jednalo se také o výstavbě továrny CZG přímo v Egyptě. Dle slov tehdejšího ministra zahraničních věcí Lubomíra Zaorálka (ČSSD) byla cílem ekonomické spolupráce nepřímá pomoc při stabilizaci Egypta. Stabilní je ale bohužel i situace, kdy egyptský režim v nelidských podmínkách vězní své odpůrce, včetně novinářů, umělců či aktivistů za práva žen či LGBTQ lidí.
Jak zabít nosorožce
Relativně nedávnou kauzu spojenou s CZG představují nálezy loveckých zbraní z její produkce v souvislosti s pytláckými aktivitami v Krugerově národním parku na pomezí Jihoafrické republiky a Mosambiku, známého jako místo s největší koncentrací nosorožců na planetě. Devadesát procent zbraní nalezených v oblastech ilegálního lovu v tomto parku má původ právě v závodech CZG. Zpráva organizace Follow the Guns z dubna 2019 odhalila kriminální síť poskytující zbraně pro pytlácké aktivity v regionu. Ta zahrnovala podnikatelské elity, vládní a policejní úředníky, obchodníky se zbraněmi, zřízence parku, zprostředkovatele a místní pytlácké špičky.
Zbraně byly nejspíš původně určeny pro dceřinou firmu CZ-USA a následnou distribuci ve Spojených státech, nicméně jejich náklad byl odkloněn do jižní Afriky, kde se dostaly do rukou pytláků. To mělo za následek podstatné zvýšení intenzity lovu nosorožců v parku a sousedních oblastech. Na to, že jsou její zbraně v Mosambiku používány k lovu chráněné zvěře, byla společnost upozorněna už v roce 2015. Ta však popřela jakékoli pochybení s tím, že zbraně byly do Mosambiku prodány legálně. Podle zástupců společnosti přestaly být lovecké pušky do země vyváženy po upozornění na fakt, že jsou užívány k ilegálními lovu. To potvrdili i američtí vyšetřovatelé – s doplněním, že společnost tak učinila až po varování, že pro své jednání může být zařazena na vládní seznam protiprávně jednajících společností.
V roce 2019 jsme byli svědky PR skandálu kolem CZG a jejího sponzorství Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Skutečnost, že festival sponzoruje firma, která dodává zbraně mimo jiné i egyptské vojenské juntě, vyvolala odpor v řadách umělců, kteří vyjádřili svůj nesouhlas otevřeným dopisem adresovaným vedení festivalu. Nesouhlasné reakce následovaly po publikování facebookové reklamy oznamující hlavní sponzorství CZG heslem „We love shooting“ Dvojsmyslný slogan zní ve světle výše popsaného jako hodně špatný vtip. Reklama na střelné zbraně je navíc v České republice ze zákona regulována a povolena jen za určitých podmínek. Přestože nebylo podáno trestní oznámení, je možné, že se i takováto forma propagace nachází za hranou právního řádu ČR.
Tyhle zbraně vydrží všechno
Další nedávnou tuzemskou aféru představuje přezbrojení Armády České republiky (AČR), které vyvolalo pozdvižení na konci loňského roku. Po pouhých čtyřech letech se totiž AČR rozhodla kvůli velké poruchovosti vyměnit útočné pušky BREN 1 (resp. CZ 805 BREN a BREN 1A1) České zbrojovky Uherský Brod za nově vyvinutý model BREN 2. Výměnu nevyhovujícího modelu pušky za nový model téhož výrobce (!), která přijde odhadem na tři miliardy korun, pokládá řada expertů za předraženou (až dvakrát oproti případu, kdy by AČR sáhla po obdobných výrobcích renomovaných zahraničních producentů). Nákup navíc proběhl bez vypsání výběrového řízení. „Zákon o veřejných zakázkách se asi poněkud ohnul. Ten zákon to ale jinak neumí,“ okomentovala kauzu pro Aktuálně.cz předsedkyně sněmovního výboru pro bezpečnost Jana Černochová (ODS).
Není to ale jen zákon o veřejných zakázkách, který je v souvislosti s Českou zbrojovkou ohýbán. Realizací vývozů českých zbraní do nedemokratických režimů jsou ohýbány také mezinárodní závazky České republiky, a to za souhlasného postoje vrcholných českých politiků, včetně prezidenta Miloše Zemana, který podporuje vývoz zbraní kamkoliv bez ohledu na přijatá embarga. V případě exportů do Egypta dochází například k porušení hned několika kritérií Společného postoje rady 2008/944/SZBP (za všechny např. druhého kritéria, podle něhož členské státy EU „zamítnou vývozní licenci, jestliže existuje zřejmé riziko, že vojenské technologie nebo vojenský materiál, které mají být vyvezeny, mohou být použity pro vnitřní represi“). Přes netransparentnost licenčního procesu u vývozů zbraní je zřejmé, že se nejedná o jednotlivé přešlapy, ale o dlouhodobý stav věcí, což dokazují i prodeje zbraní CZG brazilské nebo mexické policii.
Nadstandardní vztah CZG a Ministerstva obrany ČR ilustruje i dedikace šestého dílu seriálu Víme, co máme Ministerstva obrany České republiky právě této firmě. „Tyhle zbraně totiž vydrží všechno,“ říká náměstek ministra obrany Tomáš Kopečný ve spotu, který ze všeho nejvíc připomíná reklamu, o útočné pušce BREN. Holdingu se zkrátka daří a krom čerstvé akvizice Coltu se za prvních devět měsíců loňského roku může pochlubit i rekordní tržbou ve výši pěti miliard korun, což představuje více než desetiprocentní meziroční nárůst. Navzdory bohatému seznamu kauz této české zbrojovky se zdá, že je to právě ona, která „vydrží všechno“, a to bez sebemenší újmy na svém mediálním obraze.
Vít Kozák
Autor působí v NESEHNUTÍ.